000 03069nam a2200289 4500
005 20200629084651.0
008 200629b ||||| |||| 00| 0 tur d
020 _a9786052956755
037 _6Bağış
040 _aTR-AnOST
_btur
_cTR-AnOST
041 _atur
050 0 _aQ127.T9
_bS5419 2019
100 _aShefer-Mossensohn, Miri
245 1 0 _aOsmanlı'da bilim:
_bkültürel yaratı ve bilgi alışverişi
_cMiri Shefer-Mossensohn ; çeviren: Kübra Oğuz ; editör Cumhur Öztürk
250 _a2. basım
260 _aİstanbul:
_bTürkiye İş Bankası Kültür Yayınları,
_c2019.
300 _axiv, 300 s. ;
_c23 cm.
490 0 _aİnceleme/Araştırma
500 _aÖzgün adı: Science among the Ottomans : the cultural creation and exchange of knowledge.
504 _aKaynakça:241-285 s. Dizin:287-300 s.
520 _aArka kapak: Osmanlı’nın İslamiyet’in altın çağından sonraki kültürel ve teknolojik gelişmesinin kendi içine kapalı bir şekilde gerçekleştiği, yeniliklere karşı duyulan ilginin giderek azaldığı ve sonuçta imparatorluğun duraklama ve gerileme dönemine girdiği uzun yıllar boyunca genel kabul gören bir görüştü. Özellikle Batı dünyası 19. yüzyıl ve 20. yüzyılın başlarındaki Osmanlı’yı böyle görüyordu. Bu alanda son 60 yılda İngilizce yazılmış ilk eser olma özelliğini taşıyan Osmanlı’da Bilim kitabında Miri Shefer -Mossensohn, Osmanlı toplum ve kültürünün zengin bir bilimsel hayatı mümkün kılabilecek bereketli ortamı sağladığını öne sürmektedir. Osmanlılar dışarıdan gelen icat ve buluşları kendi ihtiyaçlarına göre değiştirerek bunları geliştirmede çok başarılıydı. Örneğin, 1877 yılında Osmanlı İmparatorluğu dünyanın yedinci en uzun telgraf ağına sahipti. Hatta modern iletişim altyapısı bakımından zamanın en gelişmiş devletlerinden biriydi. İmparatorluk içinde bilim, eğitim ve öğretim mekanizmaları, teknolojik gelişmelerde devletin üstlendiği rol ve bilimi üreten ve kullanan Türkçe ve Arapça konuşan Osmanlılar üzerinde önemli bir rol oynamıştır. Sonuç olarak, Osmanlı’nın bilimle olan ilişkisi, imparatorluğun altı yüz yıl sürmesini sağlayan dinamik unsurlardan biridir. Bu doğrultuda Osmanlı’da Bilim, bilginin “ne” olduğu sorusundan ziyade “nasıl” sorusuna, yani Osmanlı’nın bilgiyle etkileşime geçtiği süreçlere ve bunlara atfettiği değerlere odaklanmıştır. Çeşitli zaman ve mekânlarda Osmanlı için bilmeye değer şeyler nelerdi? Osmanlı bunları nasıl öğrenmeye çalıştı? Karşılaşılan zorluklar nelerdi? Osmanlı’nın sistemleştirilmiş bilgiyle olan deneyimlerinin ortaya çıkarıldığı Osmanlı’da Bilim, erken modern dönem Ortadoğu bağlamında “bilim” etiketinin altında yatanların tanımlanması açısından da bir rehber niteliğindedir.
650 0 0 _aBilim
650 0 0 _aScience
700 _912
_aCumhur, Öztürk
700 _994
_aOğuz, Kübra
942 _2lcc
_cBK
999 _c10701
_d10701